Posturile de televiziune DIGI 24 și REALITATEA TV, cotidianul central LIBERTATEA, frecventata agenție de știri HOT NEWS, publicațiile electronice ZIARE.com, GAZETA DE CLUJ, ZIARUL DE IAȘI, THE EPOQUE TIMES, UNIVERSUL JURIDIC sunt numai o parte din media care a relatat pe larg despre o inițiativă de răsunet a deputatului nostru NICOLAE MIROSLAV PETREȚCHI. 

        Despre ce este vorba ? 

       Se știe că în ultima perioadă a stârnit multe dispute problema formării unei comisii speciale de anchetă parlamentară privind șocantele dezvăluiri despre culisele Alegerilor prezidențiale din 2009. Pe cât de importantă, pe atât de spinoasă problemă. În dispută s-a aflat și se află un spectru larg de dileme, de la competența unei asemenea comisii la ineficiența predecesoarelor ei pe alte teme și de la obligativitatea înfățișării în fața Comisiei la imposibilitatea concurării organelor judiciare. 

       Analizând cu seriozitate situația, Deputatul U.U.R. NICOLAE MIROSLAV PETREȚCHI a observat că pentru rezolvarea controverselor și așezarea activității Comisiei pe un fundament solid este necesară o abordare conceptual îmbunătățită. Această concepție a fost expusă într-o Declarație politică rostită de la Tribuna Camerei Deputaților în ziua de 3 mai 2017, din care cităm: 

      ”Principalii factori de risc sunt:

- Iluzia că s-ar putea stabili un alt rezultat al scrutinului;  

- Părerea greșită că stabilirea unui alt rezultat ar produce efecte legale asupra mandatului care între timp a și expirat;  

- Iluzia că s-ar putea stabili, la nivelul comisiei, responsabilități personale care să ducă în mod direct la repercusiuni administrative sau penale;  

- Speranța că anumite perfecționări aduse Regulamentului Camerei Deputaților ar fi opozabile și persoanelor din afara Parlamentului;

 - Acceptarea, ca alternativă la previzibila ineficiență a Comisiei, a tentației de arenă pentru confruntări retorice aprinse și pentru lovituri de imagine.

       Cu gândul la responsabilitatea uriașă pe care o avem față de păstrarea democrației, în numele alegătorilor pe care îi reprezentăm, consider că obiectivul Comisiei trebuie să fie identificarea din perspectiva ordinii de drept a practicilor oculte care viciază activitatea politică, transparența specifică statului de drept, care denaturează voința electoratului, subminând esența democrației. 

       Practic, apreciez că trebuie inițiate de urgență modificări ale Legii nr.96/2006 privind Statutul deputaților și al senatorilor, în litera și spiritul Constituției, desigur, iar pe această bază legislativă să fie făcute modificările regualmentelor. 

       Consider că noile soluții legislative pot transforma comisiile speciale de anchetă în instrumente parlamentare de mare prestigiu și eficacitate, dacă vom ține seama de următoarele principii:  

 • Scopul comisiilor să fie clarificarea unor situații sau fenomene în vederea luării măsurilor legislative corespunzătoare.

 • Comisiile să nu se rezume la amplificarea retoricii politice și a duelurilor de imagine, ci să urmărească onest clarificarea problemelor, cât mai independent de viziunile, inerent antagonice, ale formațiunilor politice.

 • Prestigiul comisiilor să fie asigurat prin însăși componența lor, care să se constituie nu numai pe algoritmul rezultat din alegeri, ci și pe criterii precise de imparțialitate și obiectivitate.

 • Principiul separației și echilibrului puterilor în stat să fie respectat cu sfințenie, evitându-se orice paralelism ori suspiciune de paralelism cu activitatea autorității judecătorești. În condițiile rezolvării conceptuale a confuziilor pe această temă, însăși prevederea că lucrările comisiilor speciale de anchetă nu se pot desfășura în paralel cu proceduri judiciare devine fără obiect.

• În virtutea principiului transparenței pe care se bazează activitatea parlamentară și întreaga democrație, lucrările comisiilor parlamentare speciale de anchetă trebuie să fie publice.  

• Dilema prezenței obligatorii a celor chemați de comisie și a obligației de a spune adevărul trebuie rezolvată prin recunoașterea caracterului de procedură asimilată procedurilor jurisdicționale al lucrărilor comisiilor speciale de anchetă.” 

        În aceeași zi, Deputatul U.U.R. a depus la Biroul Permanent al Senatului (primă cameră sesizată în acest domeniu de legiferare) proiectul de lege cu modificările corespunzătoare ale Legii nr.96/2006 privind Statutul senatorilor și deputaților. 

         În ședințele comune ale Comisiei pentru administrația publică și Comisiei pentru cultură, artă și mass media, la dezbaterea unei preconizate legi de instituire a „Zilei ziaristului român”, Deputatul U.U.R. a formulat propuneri cu un asemenea conținut încât, dacă legea va fi adoptată, să cuprindă, începând cu denumirea zilei, și activitatea și respectul pe care îl merită ziariștii care scriu și publică în limba maternă a comunității lor etnice. A exemplificat prin sârguința redacțiilor coordonate de U.U.R. 

*

       În cadrul acțiunii cu caracter permanent „Cunoaște ! Susține ! Rezolvă ! Deputatul Nicolae Miroslav Petrețchi, însoțit de Președintele Organizației U.U.R. Suceava .......... Saiciuc și de consilierul local ........................, a completat analiza la fața locului a obiectivelor de dezvoltare a comunei Bălcăuți, pentru a le susține prin mijloacele parlamentare legale. 

 

Observator