În urmă cu exact două luni salutam adoptarea, de către Guvernul României, a Hotărârii privind clarificarea situației juridice a Liceului Pedagogic ”Taras Șevcenko” din Sighetu Marmației, județul Maramureș (singurul liceu din România cu predare integrală în limba ucraineană).
Hotărârea menționată reprezintă un răspuns inițial încurajator, clar și coerent, la numeroasele demersuri efectuate de subsemnatul, atât ca parlamentar, cât și ca președinte al Uniunii Ucrainenilor din România, precum și de colegii mei din Uniune, pentru rezolvarea problemelor multiple și grave cu care se confruntă acest Liceu, emblematic pentru învățământul cu predare în limba ucraineană din România.
Acest răspuns inițial trebuie confirmat, continuat și consolidat. Am identificat cel puțin trei direcții prioritare de acțiune pentru continuarea eforturilor, la nivel central și local, de rezolvare integrată a problemelor menționate.
Prima dintre ele o reprezintă demararea și implementarea unor noi proiecte masive de investiții. Mai multe proiecte locale de investiții au eșuat în ultimii ani. Am vorbit în dese rânduri, de la înalta tribună a Parlamentului României, despre eșecul acestora și o fac și acum. Unul dintre ele fiind deturnarea, în toamna anului trecut, a sumei alocate pentru lucrările de reabilitare planificate – sumele respective fiind utilizate în final, dintr-o regretabilă și toxică eroare, pentru organizarea festivalului folk. Liceul Pedagogic ”Taras Șevcenko” are nevoie vitală și urgentă de investiții pentru finalizarea construirii clădirii bibliotecii și pentru renovarea holurilor și fațadei interioare ale clădirii, care nu au fost reabilitate în ultimele două decenii. Soluțiile în acest sens sunt numeroase, de la repararea erorii administrației locale prin acordarea altei finanțări până la intervenții directe ale autorităților centrale pentru asigurarea finanțării necesare finalizării lucrărilor de reabilitare.
O a doua direcție de acțiune prioritară o reprezintă crearea premiselor pentru performanță educațională. Numeroase abateri de la regulamentele școlare și de la standardele de excelență educațională se produc în mod repetat, iar fără intervenția promptă a organelor abilitate vor fi afectate grav performanțelor instituționale, colective și individuale ale Liceului și elevilor săi. Am informat în mod repetat conducerea Ministerului Educației și cea a Inspectoratului Școlar Județean, de la care așteptăm de mult răspunsuri, măsuri obiective și concrete, precum și verificări minuțioase, care să depășească colegialitatea de partid, jumătățile de măsură, pretextele birocratice, drumul greoi și lent de la promisiune la acțiune.
O a treia direcție o reprezintă crearea unui parteneriat pentru excelență între autoritățile și instituțiile centrale și locale, pentru transformarea Liceului Pedagogic „Taras Șevcenko“ într-o instituție preuniversitară de excelență în domeniul învățământului cu predare în limbile minorităților naționale din România. Avem uriașa oportunitate de a promova, împreună, un model al parteneriatului pentru excelență în domeniul educației în limba maternă. Adresez în acest sens autorităților centrale și locale cu atribuții în domeniu şi altor instituții relevante la nivel central și local, invitația publică de a ne asocia într-un parteneriat informal pentru excelență ce poate nu doar salva de la degradare, ci și reinventa acest Liceu ca emblemă a excelenței în educație la nivel național!