În cadrul Centrului Școlar pentru Educație Incluzivă (C.S.E.I.) Vișeu de Sus, din județul Maramureș, au izbucnit o serie neclarități legate de drepturile educaționale ale minorității ucrainene pe care Nicolae Miroslav Petrețchi le-a adus, pe 18 septembrie, prin intermediul unei interpelări, la cunoștința ministrului Educației, Ligia Deca.
Mai exact, doamna profesor Irina Năsui, după obținerea specializării în limba şi literatura ucraineană, a informat elevii și părinții acestora cu privire la posibilitatea de a studia săptămânal limba și literatura ucraineană maternă. Cu toate că peste 10% dintre elevii C.S.E.I. Vişeu de Sus aparțin minorității ucrainene, mai multe cereri de studiere a orelor de limbă și literatură ucraineană au fost retrase de părinți, după ce conducerea centrului a anunțat că elevii vor trebui să rămână peste program.
Doamna profesor a identificat și soluții pentru ca orele de limba şi literatura maternă să nu afecteze programul elevilor, prin crearea a două grupe cu program diferit, astfel încât să poată beneficia de studiul limbii materne atât elevii care fac naveta între Vişeu de Sus şi localităţile din împrejurimi – Poienile de sub Munte, Repedea, Ruscova, cât şi elevii care sunt cazaţi în oraş
Nicolae Miroslav Petrețchi i-a semnalat ministrului Ligiei Deca faptul că demersul prezentat vine în întâmpinarea nevoilor elevilor care convieţuiesc în comunităţi de etnici ucraineni de pe Valea Ruscovei, garantate de politicile naționale ale țării noastre privind conservarea și promovarea drepturilor persoanelor aparținând minorităților naționale.
Deși vorbim despre cazuri izolate, acest exemplu reprezintă o speță în care drepturile educaționale ale minorităților naționale sunt interpretate diferit de anumiți funcționari aflați în subordinea Ministerului Educației, afectând buna desfășurare a procesului educațional. Prin urmare, deputatul a atașat interpelării către Ministrul Educației informarea doamnei profesor Irina Năsui și a solicitat, potrivit procedurilor parlamentare, un răspuns atât verbal, cât și în scris.