Amendamente la Legea Educației adoptate la propunerea lui N.M.Petrețchi

UUR

Uniunea Ucrainenilor din România are ca scop apărarea drepturilor privind exprimarea şi promovarea identităţii etnice, lingvistice, culturale şi religioase a persoanelor aparţinând minorităţii ucrainene

Plenul Camerei Deputaților a adoptat, miercuri, 10 mai, noua lege a învățământului preuniversitar. Conform acesteia, persoanele aparținând minorităților naționale au dreptul să studieze și să se instruiască în limba maternă la toate nivelurile, tipurile și formele de învățământ preuniversitar, în condițiile legii.

În proiectul inițiat de guvern, au fost introduse și unele amendamente propuse de deputatul Nicolae Miroslav Petrețchi, ce aduc schimbări importante pentru elevii aparținând minorităților naționale care studiază limba sau în limba minorității naționale.

Conform unuia dintre amendamente, după absolvirea învățământului gimnazial, elevii susțin evaluarea națională, obligatorie. Evaluarea națională a absolvenților clasei a VIII-a constă în probe la disciplinele limba și literatura română, matematică, proba de evaluare a competențelor digitale, respectiv limba maternă, pentru elevii care au urmat studiile gimnaziale într-o limbă a minorităților naționale, fiind organizată conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației. Proba de evaluare a competențelor digitale se realizează în acord cu descriptorii elaborați pe baza programelor școlare. Rezultatul evaluării se exprimă prin nivelurile de competență în raport cu standardele europene recunoscute în domeniu. Examenele cu recunoaștere europeană pentru certificarea competențelor digitale pot fi echivalate.

De asemenea, elevii care nu au posibilitatea de a învăța în limba maternă în unitatea administrativ-teritorială de domiciliu sunt sprijiniți în acest sens, prin decontul transportului la cea mai apropiată unitate de învățământ cu predare în limba maternă sau primesc cazare şi masă gratuite în internatul care deservește unități de învățământ preuniversitar cu predare în limba maternă sau la cel mai apropiat internat posibil.

Potrivit unui alt amendament, formațiunile de studiu pentru antepreşcolari, preșcolari sau elevi, pentru forma de învățământ în limba maternă a unei minorități naționale/predarea limbii minorităților naționale, pot funcționa sub efectivul minim sau peste efectivul maxim cu cel mult 4 antepreşcolari/preșcolari/elevi, cu aprobarea Ministerului Educației, pe baza unei propuneri justificate din partea consiliului de administrație al unității de învățământ  sau al organizației minorității naționale reprezentate în Parlamentul României.

Pe de altă parte, după consultarea inspectorilor de specialitate și directorilor de licee pedagogice cu predare în limba minorității, a fost identificată nevoia păstrării specializării ”învățător”, eliminată din proiectul inițial, alături de cele de ”educator-puericultor” şi ”instructor de educație extrașcolară” în unitățile de învățământ  liceal, care au capacitatea de a organiza procesul de predare-învățare-evaluare și practică pedagogică. În urma dezbaterilor din comisia de specialitate s-a convenit păstrarea acestei specializări, alături de celelalte, în forma finală a articolului, ceea ce va permite îmbunătățirea actului educațional în ciclul primar, susținând în același timp liceele pedagogice.

Totodată, mai multe prevederi din legislația subsecventă în domeniul educației au fost incluse în noul act normativ, care reprezintă cadrul general de reglementare.

Legea Educației urmează a fi trimisă la Senat, care este for decizional.

Nicolae Miroslav Petrețchi a mulțumit colegilor săi din Comisia pentru învățământ pentru discuțiile constructive din ultimele săptămâni, precum și reprezentanților ministerului de resort pentru deschiderea de care au dat dovadă!

Citiți în continuare…

,,Naș holos”, Nr. 365

,,Naș holos”, Nr. 365

În această ediție, puteți citi:  • Taras Șevcenko și Bucovina (V); • Mitropolitul Andrey Sheptytsky și scriitorii...

Share This