Învățământul în limbile minorităților naționale este un drept garantat prin Constituție și prin Legea Învățământului Preuniversitar nr. 198/2023. Cu toate acestea, recent deputatul Nicolae-Miroslav Petrețchi a fost sesizat în legătură cu o problemă gravă: Ministerul Educației a blocat posibilitatea introducerii manuale în platforma SIIIR a elevilor care studiază în limba maternă.
Această decizie pune în pericol finanțarea adecvată a școlilor care sprijină învățământul în limba maternă și amenință viitorul educației pentru minoritățile naționale din România. Dacă nu este corectată urgent, școlile care susțin educația în limba maternă nu vor mai putea primi fondurile necesare, afectând direct resursele și calitatea educației oferite elevilor din comunitățile noastre.
Nicolae-Miroslav Petrețchi i-a adresat deja o întrebare scrisă doamnei ministru al Educației, Ligia Deca, pentru a clarifica baza legală a acestei decizii, atrăgându-i atenția doamnei ministru că modificarea pune în pericol calculul corect al costului standard per elev pentru anul 2025, ceea ce va duce la o subfinanțare a unităților de învățământ. Mai mult, lipsa accesului la sumele aferente coeficienților de diferențiere și corecție prevăzute în HG 68/31.01.2024 va pune presiune asupra bugetului unităților de învățământ, afectând în mod negativ calitatea educației oferite.
”Nu pot rămâne pasiv în fața acestui obstacol administrativ, un pas înapoi în ceea ce privește protejarea și promovarea identității culturale și lingvistice a minorităților naționale. Fără aceste fonduri suplimentare, școlile nu vor putea să asigure în mod corespunzător resursele necesare pentru desfășurarea procesului educațional în limba maternă, ceea ce va descuraja perpetuarea acestui tip de învățământ”, a scris Nicolae-Miroslav Petrețchi pe contul sau de Facebook.
Reprezentantul ucrainenilor în Camera Deputaților i-a solicitat clarificări oficiale ministrului Deca referitoare la baza deciziei de blocare a introducerii manuale a elevilor care studiază în limba maternă în platforma SIIIR. El susține că această măsură trebuie revizuită cu celeritate, pentru a asigura respectarea drepturilor constituționale ale elevilor aparținând minorităților naționale și pentru a sprijini în continuare educația în limba maternă.