În vederea integrării pe termen lung a copiilor ucraineni, stabiliți în țara noastră, statul român, prin modificări legislative, a permis încadrarea acestora în sistemul educațional, oferind oportunitatea continuării studiilor în aceleași condiții cu elevii români. Cu toate acestea, în procesul de înscriere a acestora într-o formă de învățământ, au apărut anumite deficiențe care pot influența integrarea tinerilor refugiați.
Recent, în timpul unor vizite de lucru avute în teritoriu, deputatul Nicolae Miroslav Petrețchi a fost sesizat cu privire la o situație care are loc în județul Timiș, unde mai mulți elevi ucraineni, care au fost repartizați în unități de învățământ prin intermediul Comisiei Județene de Admitere, se regăsesc înscriși și la alte organizații non-guvernamentale care desfășoară activități educaționale, dar nu sunt organizate în unități de învățământ.
Problema apare în privința orarului activităților care se suprapune cu orarul școlilor unde apar înregistrați elevii. În această situație, tinerii ucraineni figurează ca fiind prezenți atât la școala unde au fost înregistrați, cât și la unul sau două alte ONG-uri în același timp (la aceeași oră). Nu există o verificare reală a frecvenței elevilor la activitățile educaționale desfășurate de alte organizații. Sunt copii înregistrați la două sau chiar trei activități, dar în realitate acest lucru este imposibil, fapt ce denotă că undeva se produce o eroare.
În acest moment, nu există o imagine clară cu privire la felul în care sunt desfășurate activitățile în unele hub-uri, ce fel de specialiști au, cine girează activitatea lor, prezența copiilor la activități, etc. Astfel, se impune adoptarea unor măsuri clare, într-o perioadă de timp cât mai scurtă. Nicolae Miroslav Petrețchi i-a înaintat o serie de propuneri concrete doamnei ministru al Educației, Ligia Deca, pe care a rugat-o să-i comunice poziția ministerului de resort față de cele expuse mai sus, precum şi măsurile care vor fi întreprinse pentru a evita suprapunerea activităților cu cele ale unităților școlare.