Manifestare culturală „130 de ani de la nașterea dramaturgului Mykola Kuliș”

UUR

Uniunea Ucrainenilor din România are ca scop apărarea drepturilor privind exprimarea şi promovarea identităţii etnice, lingvistice, culturale şi religioase a persoanelor aparţinând minorităţii ucrainene

Filiala Cluj a Uniunii Ucrainenilor din România, în parteneriat cu Specializarea Limba și literatura ucraineană a Facultății de Litere (UBB), a organizat la 26 noiembrie 2022 manifestarea cultural științifică „130 de ani de la nașterea dramaturgului Mykola Kuliș”.

În debutul acțiunii, președintele filialei, conf. dr. Ioan Herbil a adus la cunoștință auditoriului faptul că Parlamentul României, la inițiativa deputatului Nicolae-Miroslav Petrețchi, președintele UUR, a recunoscut Holodomorul (foametea deliberată din Ucraina, din anii 1932-1933) drept o crimă îngrozitoare împotriva poporului ucrainean, orchestrată de regimul dictatorial al lui Stalin, invitându-i pe toți cei prezenți să țină un moment de reculegere atât în amintirea jertfelor Holodomorului, cât și a celor care și-au pierdut viața în zilele noastre, pentru apărarea independenței Ucrainei. Totodată, acesta a reiterat necesitatea păstrării memoriei vii a celor care și-au jertfit viața, pentru ca ororile trecutului (Holodomorul) și ale prezentului (invadarea Ucrainei de către Federația Rusă) să nu se mai repete.

Prin comunicarea susținută de dl Ioan Herbil, sub titlul „Despre caracterul novator al dramaturgiei lui Mykola Kuliș”, au fost reliefate aspecte ale poeticii textelor dramatice ale lui M. Kuliș, căutările stilistice ale autorului, în vederea exprimării cât mai plastice a intenției scriitoricești, precum și arhitectonica comediei „Myna Mazailo”. Trebuie subliniat, din capul locului, faptul că Mykola Kuliș este creatorul dramei ucrainene moderne care, prin operele sale „Narodnyi Malahii” (1928), „Myna Mazailo” (1929), „Sonata Patetica” (1930) și „Maklena Hrasa” (1933), puse în scenă sub bagheta regizorală magică a lui Les Kurbas, a ridicat teatrul ucrainean la nivelul celor mai bune teatre contemporane ale lumii. Pentru exemplificarea comicului de situație și a celui de limbaj, doamna Natalia, una dintre invitate, a citit câteva fragmente într-un mod de-a dreptul excepțional.

Cea de-a doua comunicare, susținută de către doamna Olha Senyshyn, redactorul revistei pentru copii „Clopoțel”, intitulată „Mykola Kuliș și Renașterea împușcată”, a adus în discuție evenimentele tragice ale anilor ᾽30 ai secolului trecut, când printre victimele represiunii staliniste, în ziua neagră de 3 noiembrie 1937, într-o singură zi, au fost împușcați 1111 intelectuali ucraineni, printre care și Mykola Kuliș, și Les Kurbas, regizorul și fondatorul teatrului „Berezil”, cel care a pus în scenă piesele lui Mykola Kuliș, și scriitorii Valerian Pidmohylnyi și Mykola Zerov, și mulți alți apărători și susținători ai cuvântului ucrainean, ai demnității naționale ucrainene.

Lector dr. Mihaela Herbil, în comunicarea „Sonata Patetica a lui Mykola Kuliș – dramă poetică experimentală”, a vorbit despre paradoxurile compoziționale și ideologice ale dramei analizate, despre diversitatea metodelor inovatoare folosite în operă, despre faptul că Mykola Kuliș este inițiatorul teatrului absurd cu mult înainte de Samuel Beckett ori Eugène Ionesco. De asemenea, au fost citite fragmente din operele aduse în discuție.

La acțiune, au fost prezenți peste 40 de persoane: cadre didactice universitare, studenți, membri ai filialei, refugiați din Ucraina.

Citiți în continuare…

Share This