De la tribuna Parlamentului Nicolae Miroslav Petrețchi a tras, din nou, un semnal de alarmă privind situația sistemului educațional românesc, arătând că învățământul are nevoie de măsuri și activități concrete și coerente.
Deputatul a aminti că din ultimul Raport Național de Literație reiese că 42% dintre elevii testați sunt încadrați la nivelul „nefuncțional” și doar 11% din totalul elevilor testați au reușit să înțeleagă pe deplin textul și să prelucreze informațiile dobândite. Aceste rezultate, corelate cu ultimele teste PISA efectuate în România, care au arătat o rată crescută a analfabetismului funcțional, relevă o situație îngrijorătoare, dacă nu dezastruoasă, care necesită acțiuni imediate, a spus președintele UUR.
Din păcate, reformele și politicile din ultimii 30 de ani nu au avut rezultatul scontat, iar pe lângă finanțarea precară, politizarea sistemului educațional și lipsa de interes, poate și de pregătire, a funcționarilor desemnați cu implementarea reformelor, ne-au adus în situația în care viitorul educațional este incert.
”Toate acestea ne obligă să conlucrăm și mai mult, fără ambiții politice sau demagogie, în vederea aducerii sistemului educațional la standardele necesare, inclusiv prin crearea unui sistem bazat pe competențe individuale și printr-o mai mare motivare a cadrelor didactice și a elevilor performanți. De asemenea, trebuie să ne îndreptăm atenția și către curriculumul educațional, pentru ca informațiile livrate elevilor să fie cât mai actuale, iar competențele urmărite prin planurile de învățământ să fie relevante pe piața muncii. Mai mult, resursele educaționale trebuie să fie accesibile și aplicate uniform tuturor, iar elevii trebuie să aibă șanse egale, indiferent de zona de proveniență”, a declarat Nicolae Miroslav Petrețchi.
Reprezentantul ucrainenilor în Camera Deputaților a mai spus că, deși ”este un drum anevoios, cu foarte multe implicații, însă, în astfel de momente, inacțiunea nu este o opțiune. Doar prin pași fermi, încorporând la timp măsurile necesare, vom reuși să îmbunătățim sistemul educațional, reducând discrepanțele existente și oferind elevilor viitorul pe care îl merită.”