Școlarizarea elevilor din învățământul preuniversitar în limba maternă

UUR

Uniunea Ucrainenilor din România are ca scop apărarea drepturilor privind exprimarea şi promovarea identităţii etnice, lingvistice, culturale şi religioase a persoanelor aparţinând minorităţii ucrainene

Studiul limbii materne pentru minoritățile naționale, un drept fundamental garantat de Constituția României, pe lângă cel al studiului în limba maternă, este afectat în contextul noii Metodologii privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat pentru anul școlar 2024-2025.

Asupra acestei situații, care intră în flagrantă contradicție cu prevederile Legii Învățământului Preuniversitar 198/2023, Nicolae-Miroslav Petrețchi i-a atras oficial atenția ministrului Educației, Ligia Deca.

Legea învățământului preuniversitar 198/2023 are, la articolul 23, alin. 4, prevederi extrem de clare potrivit cărora “studiul în limba maternă” sau “studiul limbii materne” sunt posibile și în cazurile în care există un număr scăzut de elevi care aparțin unei minorități naționale sau, din contră, acolo unde există cerere mare.

Cu toate acestea, din Metodologia privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar, evidența efectivelor de antepreșcolari/preșcolari și elevi școlarizați în unitățile de învățământ pentru anul școlar 2024- 2025, care face referire la minoritățile naționale, a fost exclusă formularea „studiul limbii materne”.

Deputatul i-a semnalat ministrului Educației că, în consecință, potrivit formei actuale a metodologiei, clasele de elevi care studiază limba maternă nu pot funcționa, conform prevederilor Legii Învățământului Preuniversitar, sub efectivul minim sau peste acesta. Eliminarea sintagmei „studiul limbii materne” afectează direct învățământul în limba maternă și, totodată, contravine legii organice adoptată de Parlamentul României și publicată în Monitorul Oficial din 5 iulie 2023.

Care sunt motivele care au stat la baza eliminării sintagmei „studiul limbii materne” din metodologie, ce măsuri de corectare vor fi luate și care este timpul remedierii acestei erori sunt întrebările la care Nicolae-Miroslav Petrețchi așteaptă răspunsul ministrului Educației, Ligia Deca.

Citiți în continuare…

,,Naș holos”, Nr. 365

,,Naș holos”, Nr. 365

În această ediție, puteți citi:  • Taras Șevcenko și Bucovina (V); • Mitropolitul Andrey Sheptytsky și scriitorii...

Share This